Akademia Przedszkolaczka Akademia Przedszkolaczka Akademia Przedszkolaczka - Domowa akademia
  • Edukacja
  • Integracja
  • Organizacja
  • Domowa Akademia
  • Galeria
  • Kontakt
  • Koronawirus

Zaloguj sięStrzalka

Wersja mobilna serwisu
Akademia Przedszkolaczka Akademia Przedszkolaczka - Domowa akademia
Zaloguj się Strzalka
  • Edukacja
  • Integracja
  • Organizacja
  • Domowa Akademia
  • Galeria
  • Kontakt
  • Koronawirus
Pełna wersja serwisu
  • Akademia Przedszkolaczka - Facebook
  • Akademia Przedszkolaczka - Domowa akademia
  • Tu jesteś:
  • Strona główna
  • Organizacja
  • Poznaj nas bliżej
  • Koncepcja pracy przedszkola
  • Telefony
    Telefony
  • Adresy e-mail
    Adresy e-mail
  • Tytuł zastępczy
    Koronawirus
  • Tytuł zastępczy
    Domowa Akademia
  • Tytuł zastępczy
    Facebook
  • Dyrektor - Agnieszka Zatorska
    502 857 022
    Zadzwoń
    Wicedyrektor - Beata Maćkowiak
    512 030 723
    Zadzwoń
    Przedszkole - Popiełuszki 28d
    81 536 28 28
    Zadzwoń
    Przedszkole - Startowa 16
    81 759 28 28
    Zadzwoń
    Dyrektor - Agnieszka Zatorska
    agnieszka.zatorska@akademiaprzedszkolaczka.pl
    Napisz
    Wicedyrektor - Beata Maćkowiak
    beata.mackowiak@akademiaprzedszkolaczka.pl
    Napisz
    Opłaty
    oplaty@akademiaprzedszkolaczka.pl
    Napisz
    Koordynator placówki przy ul. Popiełuszki
    katarzyna.sawicka@akademiaprzedszkolaczka.pl
    Napisz
    Koordynator placówki przy ul. Startowej
    katarzyna.gabrelska@akademiaprzedszkolaczka.pl
    Napisz
    Cofnij
    Koncepcja pracy przedszkola
    Koncepcja pracy przedszkola

     

    „ Nauczyciel jeśli rzeczywiście chce dawać wsparcie dziecku
    powinien podążać za nim.
    Swoje własne poczynania i postępowanie uzależnić od dziecka,
    … nie odwrotnie”                         

    - Maria Montessori

     


     

     

    KONCEPCJA PRACY

    PRZEDSZKOLA NIEPUBLICZNEGO

    „AKADEMIA PRZEDSZKOLACZKA” W LUBLINIE


    PODSTAWA PRAWNA

    Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych: ustawie o systemie oświaty oraz aktach wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, Statucie Przedszkola, Rozporządzenia MEN z dnia 7 października 2009 r w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U, Nr 168, poz. 1324)

     

    ŹRÓDŁA OPRACOWANIA KONCEPCJI

    Punktem wyjścia do opracowania koncepcji były wymagania wobec edukacji przedszkolnej stanowiące załącznik do rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego oraz samoocena dokonana w oparciu o obserwacje, analizę dokumentów, wywiady, ankiety.

    O naszej placówce:

    Nasze przedszkole, Przedszkole Niepubliczne „Akademia Przedszkolaczka 2” w Lublinie mieści się przy ulicy Startowej 16. Jest placówką składającą się z  4 oddziałów, do których może uczęszczać 100 dzieci.

    Od 2013 roku praca edukacyjno – wychowawcza i korekcyjno – terapeutyczna prowadzona jest również dla dzieci z autyzmem w grupach integracyjnych.

    Od 2015 roku jeden oddział  pracuje w  oparciu  o założenia edukacyjne pedagogiki Marii Montessori.

    Pracę edukacyjno – wychowawczą i korekcyjno – terapeutyczną wzbogacamy poprzez:

    • codzienną naukę języka angielskiego;
    • wprowadzanie gier i zabaw kształtujących charakter, wrażliwość i inteligencją emocjonalną dziecka;
    • wprowadzanie elementów pedagogiki zabawy;
    • wprowadzanie ćwiczeń i zabaw zapobiegających ryzyku dysleksji;
    • codzienne ćwiczenia stymulujące rozwój zmysłów;
    • wykorzystanie walorów terapeutycznych montessoriańskich materiałów rozwojowych;
    • prowadzenie zajęć dodatkowych, jak:  taniec, balet, aikido, szycie, szachy, Wielki Mały Naukowiec, Machinarium, zajęcia teatralne, żonglerka, zajęcia plastyczne, basen;
    • organizowanie zajęć otwartych: zapraszamy rodziców do udziału w procesie rozwoju własnego dziecka poprzez prowadzenie lekcji eksperckich (prezentacja zawodu, swojego hobby), zajęć dydaktycznych o charakterze warsztatowym z czynnym udziałem rodziców;
    • organizowanie spotkań z ludźmi różnych zawodów, kolekcjonerami, hobbystami.

    Ponadto prowadzone są:

    • zajęcia rytmiczno – umuzykalniające,
    • zajęcia z języka angielskiego,
    • zajęcia z gimnastyki korekcyjnej,
    • terapia psychologiczna,
    • zajęcia logopedyczne,
    • terapia integracji sensorycznej,

     

    GŁÓWNE ZAŁOŻENIA KONCEPCJI PRACY PRZEDSZKOLA

    1. Tworzenie warunków do pełnego indywidualnego rozwoju dziecka zgodnie z jego możliwościami i potrzebami.
    2. Nabywanie przez dzieci szeroko pojętej samodzielności.
    3. Wspomaganie rozwoju dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych
    4. Integracja dzieci zdrowych z niepełnosprawnymi i innych narodowości.
    5. Kompensowanie braków i opóźnień w rozwoju dzieci przy współudziale rodziców i instytucji.
    6. Solidne przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole.
    7. Motywowanie rodziców do aktywnego udziału w życiu przedszkola.
    8. Zaspokajanie potrzeb i oczekiwań rodziców oraz środowiska lokalnego.

     

    MISJA PRZEDSZKOLA

    Budowanie trwałej wzajemnej, więzi między dziećmi, dziećmi i rodzicami oraz między rodzicami a przedszkolem, wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka zgodnego z jego możliwościami, potrzebami i zainteresowaniami oraz budzenie naturalnej motywacji dziecka do:

    • samodzielności w odkrywaniu i przyswajaniu wiedzy o otaczającej rzeczywistości rodzinnej, społeczno-przyrodniczej i technicznej oraz aktywnego życia w tych środowiskach;
    • przekształcania rzeczywistości,  by było przygotowane na zmianę i radziło sobie z przeżywaniem porażki i sukcesu;
    • akceptowania rówieśników ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi;
    • bycia samodzielnym w sytuacjach społecznych, czyli nabywania umiejętności podejmowania decyzji i uzasadniania swoich racji;
    • kontynuowania wychowania domowego;
    • kreatywnego myślenia i twórczego działania.

     

    WIZJA PRZEDSZKOLA

    Wizja Przedszkola zakłada, że przedszkole jako instytucja edukacyjna:

    • jest placówką nowoczesną, przyjazną, innowacyjną, przygotowującą dzieci do podjęcia nauki w szkole nastawionych na osiąganie sukcesów;
    • jest wspólnotą osób uczących się i każde dziecko ma być w niej aktywne;
    • tworzy środowisko sprzyjające:
      - aktywnemu uczeniu się poprzez nawiązywanie kontaktów partnerskich,
      - współdziałaniu w poszukiwaniu wiedzy,
      - odważnemu ale akceptowanemu społecznie wyrażaniu myśli i uczuć,
      - zachowaniu świadczącemu o rozumieniu innych i korzystaniu z ich zasobów wiedzy,
      - konstruowaniu własnej wiedzy i poszukiwaniu sensu poznawanych treści;
    • rozwija świadomość istnienia odmienności językowej i kulturowej;
    • umożliwia uczenie się w środowisku o dwoistym charakterze – w naturze i kulturze, z których wynikają wartości poznawcze, etyczne, ontyczne i estetyczne;
    • częściowo i celowo pracuje w oparciu o metodę Marii Montessori i wykorzystuje aktywizujące metody pracy;
    • umożliwia rozwijanie zainteresowań, zdolności oraz wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom;
    • wyposaża każde dziecko w umiejętność odbioru piękna zawartego w sztuce, kulturze i drugim człowieku;
    • pracuje w oparciu o program ukierunkowany  na dziecko, jego możliwości i potrzeby;
    • umożliwia dziecku wielostronny rozwój we wszystkich sferach osobowości poprzez aktywne uczestnictwo w procesie edukacji;
    • pracuje nad przekonaniem dorosłych, że prawa i potrzeby dziecka są najwyższą wartością;
    • wyróżnia się w środowisku społecznym i jest otwarta na współpracę;
    • gwarantuje taki dobór kadry pedagogicznej, by jej członkami był zespół ludzi wykształconych, kreatywnych, pracujących systemem otwartym, opartym na metodach aktywizujących i inicjujących proces wychowawczo – dydaktyczny zgodnie z najnowszymi trendami w edukacji;
    • daje szanse rodzicom bycia współautorami życia przedszkola.

     

    CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA

    Realizacja założeń Wizji i Misji Przedszkola wyznacza następujące priorytetowe cele i  zadania:

    1. Rozumieć pojęcie uczenia się jako procesu konstruowania, interpretowania i modyfikowania „osobistych reprezentacji (obrazów) świata”, którego celem jest przyswojenie przez dziecko określonych wiadomości, umiejętności i nawyków.
    2. Mieć świadomość, że proces uczenia się dziecka bazuje na jego indywidualnych doświadczeniach uzyskiwanych w toku działania, a dziecko konstruuje obraz rzeczywistości nie tyle słuchając o niej, ile jej doświadczając.
    3. Zdawać sobie sprawę z faktu, że dziecko korzysta z osobistej wiedzy o świecie i buduje nową wiedzę podczas relacji z dorosłymi. Proces ten to strukturalizowanie (tworzenie struktur wiedzy) i restrukturalizowanie (modyfikowanie) doświadczeń, które odbywa się przy współudziale nauczyciela.

     

    Uczenie się dziecka w wieku przedszkolnym wymaga od instytucji przedszkolnej realizacji następujących zadań:

    • wnikliwej diagnozy, która pozwoli na poznania aktualnego etapu rozwoju wychowanka;
    • zapewnienia warunków materialnych, osobowych, dydaktycznych, dostosowanych do jego możliwości: zdolności, niepełnosprawności i wieku w grupach zróżnicowanych wiekowo i integracyjnych;
    • zapewnienia klimatu wychowawczego, sprzyjającego indywidualizacji;
    • aktywizowania umiejętności postrzegania: autopostrzegania, postrzegania zmysłowego, postrzegania środowiska, postrzegania odpowiedzialności;
    • zorganizowania środowiska do poznawania polisensorycznego i spontaniczno-reaktywnej działalności;
    • tworzenia sytuacji sprzyjających nabywaniu świadomości sprawstwa i środowiska pozwalającego podejmować czynności o charakterze pracy;
    • stymulowania ciekawości poznawczej, samodzielnych działań badawczych i aktywnej eksploracji prowadzących do całościowego rozumienia obrazu siebie i świata poprzez znalezienie powiązań, rozpoznawanie zależności, uporządkowanie doświadczeń i wiedzy;
    • organizowania warunków do rozwiązywania problemów na miarę przedszkolaka, sprzyjających rozwojowi procesów poznawczych, doskonaleniu operacji umysłowych i kształtowaniu pojęć;
    • przygotowania środowiska do nawiązywania kontaktów społecznych i uczenia się synergicznego (wspólnotowego) z dzieckiem niepełnosprawnym i zdolnym oraz z innych narodowości;
    • tworzenia okazji do wykorzystania wyobraźni, podejmowania aktywności poznawczej i twórczej oraz dawania szansy wyrażania siebie w różnych sytuacjach;
    • rozwijania zdolności i zachowań empatycznych poprzez możliwości doświadczania i wyrażania uczuć: intelektualnych, religijnych, patriotycznych, estetycznych, kulturowych;
    • pomocy w uzyskiwaniu gotowości oraz nabywaniu elementarnej umiejętności pisania i czytania, wychodząc naprzeciw możliwościom i zainteresowaniom wychowanków.
    • przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym poprzez rozbudzanie ich świadomości językowej i wrażliwości kulturowej oraz budowanie pozytywnej motywacji do nauki języków obcych na dalszych etapach edukacyjnych;

     

    PROCESY ZACHODZĄCE W PRZEDSZKOLU

    Nauczyciele monitorują indywidualny rozwój każdego wychowanka poprzez systematyczne obserwacje w celu zapewnienia mu optymalnych warunków dla osiągnięcia sukcesów rozwojowych. Przedszkole diagnozuje gotowość szkolną dzieci i w zależności od wyników badania prowadzi zajęcia wspomagające i korygujące rozwój dziecka, a także udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

    Oferta zajęć prowadzonych w przedszkolu zapewnia realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego, a także poszerza ją o nowatorskie rozwiązania programowe,
    w tym oparte na idei zrównoważonego rozwoju. Kadra pedagogiczna przedszkola umożliwia dzieciom rozwój zainteresowań przyrodniczych, naukowych i technicznych oraz indywidualnych talentów. Stosowane rozwiązania metodyczne wykraczają poza katalog tradycyjnych metod wychowania przedszkolnego i obejmują m.in. zabawy badawcze i doświadczenia, metody oparte na teorii integracji sensorycznej, projektu, metody aktywizujące oraz wymagające twórczego myślenia.

    Nauczyciele współpracują ze sobą i własnym przykładem potwierdzają głoszone wartości, w tym przede wszystkim wartość dobra, współpracy, zasad demokracji oraz przestrzegania praw i odpowiedzialnego wywiązywania się z obowiązków. Szczególną uwagę kadra pedagogiczna przywiązuje do otwartości na innych ludzi i problemy pojawiające się w środowisku przyrodniczym i społecznym.

    Przedszkole systematycznie zmierza do pełnej realizacji założeń koncepcji, która jest modyfikowana w razie konieczności. Odbywa się to poprzez coroczną analizę jakości pracy przedszkola oraz budowanie i realizację planów pracy na kolejny rok z wykorzystaniem priorytetów określonych w koncepcji i wniosków ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego.

     

    PRZYGOTOWANE OTOCZENIE

    Odpowiednio zorganizowane otoczenie – to otoczenie, które z jednej strony wychodzi naprzeciw rozwijającym się potrzebom dziecka, z drugiej zaś pozwala je realizować swobodnie i bez przeszkód. Podstawowe komponenty to:

    1. Grupa zróżnicowana wiekowo

    • daje dzieciom większe możliwości rozwoju intelektualnego, gdzie dzieci mają możliwość wzajemnego doświadczania;
    • wzmaga motywację do uczenia się;
    • podnosi efektywność uczenia się;
    • sprzyja szybszemu uspołecznieniu się dzieci.

    2. Materiał rozwojowy

    Jest tak przygotowany, rozmieszczony w sali i udostępniony dzieciom, że tworzy logicznie uporządkowaną całość programową. Umożliwia on wyjście w procesie uczenia się od poznania zmysłowego, służy nie tylko rozwojowi intelektualnemu, ale kształtowaniu całej osobowości. Materiał rozwojowy jest wprowadzony w określonym czasie i określonej wrażliwości dziecka na dane bodźce oraz przygotowany zgodnie z następującymi zasadami:

    • stopniowania trudności,
    • przechodzenie od materiału konkretnego do bardziej abstrakcyjnego,
    • budzenie ciekawości i zainteresowania dziecka,
    • wyzwalanie różnych form aktywności,
    • kontrola błędów, która umożliwia samodzielne poszukiwanie rozwiązań i czerpanie radości z sukcesu, której nie zastąpi żadna ocena. Dzięki temu dziecko nabiera zaufania we własne siły i pragnie podejmować nowe trudniejsze zadania.

    Kategorie materiału dydaktycznego ( rozwojowego):

    1. Materiał do ćwiczeń życia praktycznego, związanych z troską o środowisko, o samego siebie, ćwiczeń dotyczących zwyczajów i form grzecznościowych w grupie, ćwiczeń związanych pracami domowymi.
    2. Materiał sensoryczny, służący wszechstronnemu kształceniu zmysłów oraz pobudzeniu aktywności umysłowej.
    3. Materiał „akademicki”, służący nauce języka, matematyki, geografii, biologii, historii, religii i innych dziedzin wiedzy.
    4. Materiały artystyczne, związane z ekspresją dziecka.

    3. Formy pracy

    1. Praca indywidualna z materiałem rozwojowym.
    2. Praca zespołowa w małych grupach.
    3. Praca zbiorowa z całą grupą.
    4. „Otwarte drzwi” – dzieci za wiedzą  nauczyciela, mogą przechodzić do pracy w innej grupie.

     

    ŻYCIE I DZIAŁALNOŚĆ MARII MONTESSORI

    Maria Montessori to twórczyni oryginalnego systemu edukacyjno – wychowawczego. To ona całe swoje życie poświęciła innym- dobru dziecka.

    Okres życia i cała działalność Marii Montessori  ściśle powiązany jest z nurtem pedagogicznym zwanym „nowym wychowaniem”, a ona sama zaliczana do grona wybitnych reformatorów edukacji wczesnoszkolnej. Bliższe poznanie myśli , poglądów i działań Montessori stwarza okazje do poznanie zasad i metod pracy z dziećmi.

    Maria Montessori urodziła się w 1870 r. we Włoszech. Była włoską lekarką, pedagogiem, psychologiem. W 1896 r. ukończyła studia medyczne w Uniwersytecie Rzymskim, będąc wówczas pierwszą kobietą lekarzem we Włoszech. Samodzielne studia, praca z dziećmi, doświadczenia nabyte w trakcie prowadzenia Instytutu Kształcenia, doskonała znajomość sytuacji i rozwoju dziecka, analiza sposobu pracy z dzieckiem zaczęły przynosić niespodziewane rezultaty.

    Maria Montessori pierwsza stworzyła naukowo opracowany system materiałów rozwojowych do pracy z dziećmi, w oparciu o które dzieci miały rozwijać narządy ruchowe, wzrokowe, dotykowe - czyli zmysły , a przez to przysposabiać je do przyszłej pracy. Okazało się , że opracowane materiały rozwojowe  do pracy z dziećmi upośledzonymi umysłowo dawały świetne rezultaty edukacyjne zwłaszcza w dziedzinie czytanie i pisania. W związku z tym Montessori coraz głębiej interesuje się dzieckiem, jego prawami rozwoju, jego potrzebami we wszystkich obszarach rozwojowych i jest przekonana, że opracowane przez nią materiały do pracy z dziećmi dadzą również wymierne korzyści w przypadku pracy z dziećmi prawidłowo rozwijającymi się. Tak więc Montessori podejmuje studia z zakresu antropologii, psychologii, higieny, filozofii oraz pracę badawczą w szkołach. Dotychczasowe doświadczenia chce  zastosować w pedagogice prawidłowo rozwijających się dzieci.

    W 1907 r. otworzyła w Rzymie pierwszy Dom Dziecięcy – „ Casa dei Bambini”. Była to świetlica – przedszkole dla dzieci. Montessori sama zajęła się organizacją tej placówki i jej wyposażeniem nie tylko w meble dostosowane do wzrostu dzieci, ale przede wszystkich w materiały do pracy z dziećmi opracowane na bazie różnych doświadczeń przez siebie. Jednocześnie kształciła opiekunki do pracy z dziećmi. W niedługim czasie „Casa dei Bambini” zyskało rozgłos, bo dzieci stopniowo ulegały resocjalizacji, obserwowano korzystne zmiany w ich zachowaniu - dzieci były coraz bardziej skupione i uporządkowane. Było to kluczowe odkrycie Montessori - zjawisko polaryzacji uwagi, polegające na głębokiej, skoncentrowanej pracy, szczególnym skupieniu na zajęciu. Dzięki temu tworzono kolejne placówki, które licznie odwiedzane były przez pedagogów, psychologów i zainteresowanych rodziców.

    Rok 1910 to rok, w którym Montessori podjęła decyzję o zawieszeniu praktyki lekarskiej i całkowitym oddaniu się pracy pedagogicznej, której głównym celem było rozwijanie, doskonalenie i upowszechnianie swojej metody pracy z dziećmi. Rozwijaniu tej metody pracy z dziećmi opartej na specyficznych materiałach rozwojowych, będących wynikiem wieloletniej pracy z dziećmi, ich rzetelnej, wnikliwej i systematycznej obserwacji, znajomości pedagogiki, psychologii, filozofii, antropologii Montessori poświęciła niemalże całe swoje życie. Metodę propagowała poprzez kursy wykłady, prezentację pomocy  w wielu krajach na całym świecie, m.in. w Niemczech, Holandii, Hiszpanii, Indiach, zakładała także stowarzyszenia montessoriańskie propagujące idee jej metody.

    Ostatni okres życia Montessori obfitował w szczególne wydarzenia. W 1949 r. była kandydatką do pokojowej nagrody Nobla, otrzymała Krzyż Ligi Honorowej nadany przez Uniwersytet Sorboński. W San Remo poprowadziła kongres na którym prezentowała nowe pomoce do nauki geografii, botaniki , astronomii. Mimo sędziwego wieku była wyjątkowo aktyna osobą. Zmarła w 1952r.  w Holandii, a ostanie miejsce jej zamieszkania, czyli dom w Amsterdamie jest siedzibą międzynarodowego stowarzyszenia  Montessori i miejscem pamięci narodowej.

    Myśli pedagogiczne Marii Montessori sformułowane z początkiem XX wieku  pozostają aktualne do dziś. Przedszkola i szkoły Montessori są placówkami aktywności dziecka, a dzieła pedagogiczne Montessori są skarbnicą myśli pedagogicznych.

     

     

    Pełna wersja serwisu
    Koncepcja pracy przedszkola

    Koncepcja pracy przedszkola

     

    „ Nauczyciel jeśli rzeczywiście chce dawać wsparcie dziecku
    powinien podążać za nim.
    Swoje własne poczynania i postępowanie uzależnić od dziecka,
    … nie odwrotnie”                         

    - Maria Montessori

     


     

     

    KONCEPCJA PRACY

    PRZEDSZKOLA NIEPUBLICZNEGO

    „AKADEMIA PRZEDSZKOLACZKA” W LUBLINIE


    PODSTAWA PRAWNA

    Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych: ustawie o systemie oświaty oraz aktach wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, Statucie Przedszkola, Rozporządzenia MEN z dnia 7 października 2009 r w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U, Nr 168, poz. 1324)

     

    ŹRÓDŁA OPRACOWANIA KONCEPCJI

    Punktem wyjścia do opracowania koncepcji były wymagania wobec edukacji przedszkolnej stanowiące załącznik do rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego oraz samoocena dokonana w oparciu o obserwacje, analizę dokumentów, wywiady, ankiety.

    O naszej placówce:

    Nasze przedszkole, Przedszkole Niepubliczne „Akademia Przedszkolaczka 2” w Lublinie mieści się przy ulicy Startowej 16. Jest placówką składającą się z  4 oddziałów, do których może uczęszczać 100 dzieci.

    Od 2013 roku praca edukacyjno – wychowawcza i korekcyjno – terapeutyczna prowadzona jest również dla dzieci z autyzmem w grupach integracyjnych.

    Od 2015 roku jeden oddział  pracuje w  oparciu  o założenia edukacyjne pedagogiki Marii Montessori.

    Pracę edukacyjno – wychowawczą i korekcyjno – terapeutyczną wzbogacamy poprzez:

    • codzienną naukę języka angielskiego;
    • wprowadzanie gier i zabaw kształtujących charakter, wrażliwość i inteligencją emocjonalną dziecka;
    • wprowadzanie elementów pedagogiki zabawy;
    • wprowadzanie ćwiczeń i zabaw zapobiegających ryzyku dysleksji;
    • codzienne ćwiczenia stymulujące rozwój zmysłów;
    • wykorzystanie walorów terapeutycznych montessoriańskich materiałów rozwojowych;
    • prowadzenie zajęć dodatkowych, jak:  taniec, balet, aikido, szycie, szachy, Wielki Mały Naukowiec, Machinarium, zajęcia teatralne, żonglerka, zajęcia plastyczne, basen;
    • organizowanie zajęć otwartych: zapraszamy rodziców do udziału w procesie rozwoju własnego dziecka poprzez prowadzenie lekcji eksperckich (prezentacja zawodu, swojego hobby), zajęć dydaktycznych o charakterze warsztatowym z czynnym udziałem rodziców;
    • organizowanie spotkań z ludźmi różnych zawodów, kolekcjonerami, hobbystami.

    Ponadto prowadzone są:

    • zajęcia rytmiczno – umuzykalniające,
    • zajęcia z języka angielskiego,
    • zajęcia z gimnastyki korekcyjnej,
    • terapia psychologiczna,
    • zajęcia logopedyczne,
    • terapia integracji sensorycznej,

     

    GŁÓWNE ZAŁOŻENIA KONCEPCJI PRACY PRZEDSZKOLA

    1. Tworzenie warunków do pełnego indywidualnego rozwoju dziecka zgodnie z jego możliwościami i potrzebami.
    2. Nabywanie przez dzieci szeroko pojętej samodzielności.
    3. Wspomaganie rozwoju dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych
    4. Integracja dzieci zdrowych z niepełnosprawnymi i innych narodowości.
    5. Kompensowanie braków i opóźnień w rozwoju dzieci przy współudziale rodziców i instytucji.
    6. Solidne przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole.
    7. Motywowanie rodziców do aktywnego udziału w życiu przedszkola.
    8. Zaspokajanie potrzeb i oczekiwań rodziców oraz środowiska lokalnego.

     

    MISJA PRZEDSZKOLA

    Budowanie trwałej wzajemnej, więzi między dziećmi, dziećmi i rodzicami oraz między rodzicami a przedszkolem, wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka zgodnego z jego możliwościami, potrzebami i zainteresowaniami oraz budzenie naturalnej motywacji dziecka do:

    • samodzielności w odkrywaniu i przyswajaniu wiedzy o otaczającej rzeczywistości rodzinnej, społeczno-przyrodniczej i technicznej oraz aktywnego życia w tych środowiskach;
    • przekształcania rzeczywistości,  by było przygotowane na zmianę i radziło sobie z przeżywaniem porażki i sukcesu;
    • akceptowania rówieśników ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi;
    • bycia samodzielnym w sytuacjach społecznych, czyli nabywania umiejętności podejmowania decyzji i uzasadniania swoich racji;
    • kontynuowania wychowania domowego;
    • kreatywnego myślenia i twórczego działania.

     

    WIZJA PRZEDSZKOLA

    Wizja Przedszkola zakłada, że przedszkole jako instytucja edukacyjna:

    • jest placówką nowoczesną, przyjazną, innowacyjną, przygotowującą dzieci do podjęcia nauki w szkole nastawionych na osiąganie sukcesów;
    • jest wspólnotą osób uczących się i każde dziecko ma być w niej aktywne;
    • tworzy środowisko sprzyjające:
      - aktywnemu uczeniu się poprzez nawiązywanie kontaktów partnerskich,
      - współdziałaniu w poszukiwaniu wiedzy,
      - odważnemu ale akceptowanemu społecznie wyrażaniu myśli i uczuć,
      - zachowaniu świadczącemu o rozumieniu innych i korzystaniu z ich zasobów wiedzy,
      - konstruowaniu własnej wiedzy i poszukiwaniu sensu poznawanych treści;
    • rozwija świadomość istnienia odmienności językowej i kulturowej;
    • umożliwia uczenie się w środowisku o dwoistym charakterze – w naturze i kulturze, z których wynikają wartości poznawcze, etyczne, ontyczne i estetyczne;
    • częściowo i celowo pracuje w oparciu o metodę Marii Montessori i wykorzystuje aktywizujące metody pracy;
    • umożliwia rozwijanie zainteresowań, zdolności oraz wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom;
    • wyposaża każde dziecko w umiejętność odbioru piękna zawartego w sztuce, kulturze i drugim człowieku;
    • pracuje w oparciu o program ukierunkowany  na dziecko, jego możliwości i potrzeby;
    • umożliwia dziecku wielostronny rozwój we wszystkich sferach osobowości poprzez aktywne uczestnictwo w procesie edukacji;
    • pracuje nad przekonaniem dorosłych, że prawa i potrzeby dziecka są najwyższą wartością;
    • wyróżnia się w środowisku społecznym i jest otwarta na współpracę;
    • gwarantuje taki dobór kadry pedagogicznej, by jej członkami był zespół ludzi wykształconych, kreatywnych, pracujących systemem otwartym, opartym na metodach aktywizujących i inicjujących proces wychowawczo – dydaktyczny zgodnie z najnowszymi trendami w edukacji;
    • daje szanse rodzicom bycia współautorami życia przedszkola.

     

    CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA

    Realizacja założeń Wizji i Misji Przedszkola wyznacza następujące priorytetowe cele i  zadania:

    1. Rozumieć pojęcie uczenia się jako procesu konstruowania, interpretowania i modyfikowania „osobistych reprezentacji (obrazów) świata”, którego celem jest przyswojenie przez dziecko określonych wiadomości, umiejętności i nawyków.
    2. Mieć świadomość, że proces uczenia się dziecka bazuje na jego indywidualnych doświadczeniach uzyskiwanych w toku działania, a dziecko konstruuje obraz rzeczywistości nie tyle słuchając o niej, ile jej doświadczając.
    3. Zdawać sobie sprawę z faktu, że dziecko korzysta z osobistej wiedzy o świecie i buduje nową wiedzę podczas relacji z dorosłymi. Proces ten to strukturalizowanie (tworzenie struktur wiedzy) i restrukturalizowanie (modyfikowanie) doświadczeń, które odbywa się przy współudziale nauczyciela.

     

    Uczenie się dziecka w wieku przedszkolnym wymaga od instytucji przedszkolnej realizacji następujących zadań:

    • wnikliwej diagnozy, która pozwoli na poznania aktualnego etapu rozwoju wychowanka;
    • zapewnienia warunków materialnych, osobowych, dydaktycznych, dostosowanych do jego możliwości: zdolności, niepełnosprawności i wieku w grupach zróżnicowanych wiekowo i integracyjnych;
    • zapewnienia klimatu wychowawczego, sprzyjającego indywidualizacji;
    • aktywizowania umiejętności postrzegania: autopostrzegania, postrzegania zmysłowego, postrzegania środowiska, postrzegania odpowiedzialności;
    • zorganizowania środowiska do poznawania polisensorycznego i spontaniczno-reaktywnej działalności;
    • tworzenia sytuacji sprzyjających nabywaniu świadomości sprawstwa i środowiska pozwalającego podejmować czynności o charakterze pracy;
    • stymulowania ciekawości poznawczej, samodzielnych działań badawczych i aktywnej eksploracji prowadzących do całościowego rozumienia obrazu siebie i świata poprzez znalezienie powiązań, rozpoznawanie zależności, uporządkowanie doświadczeń i wiedzy;
    • organizowania warunków do rozwiązywania problemów na miarę przedszkolaka, sprzyjających rozwojowi procesów poznawczych, doskonaleniu operacji umysłowych i kształtowaniu pojęć;
    • przygotowania środowiska do nawiązywania kontaktów społecznych i uczenia się synergicznego (wspólnotowego) z dzieckiem niepełnosprawnym i zdolnym oraz z innych narodowości;
    • tworzenia okazji do wykorzystania wyobraźni, podejmowania aktywności poznawczej i twórczej oraz dawania szansy wyrażania siebie w różnych sytuacjach;
    • rozwijania zdolności i zachowań empatycznych poprzez możliwości doświadczania i wyrażania uczuć: intelektualnych, religijnych, patriotycznych, estetycznych, kulturowych;
    • pomocy w uzyskiwaniu gotowości oraz nabywaniu elementarnej umiejętności pisania i czytania, wychodząc naprzeciw możliwościom i zainteresowaniom wychowanków.
    • przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym poprzez rozbudzanie ich świadomości językowej i wrażliwości kulturowej oraz budowanie pozytywnej motywacji do nauki języków obcych na dalszych etapach edukacyjnych;

     

    PROCESY ZACHODZĄCE W PRZEDSZKOLU

    Nauczyciele monitorują indywidualny rozwój każdego wychowanka poprzez systematyczne obserwacje w celu zapewnienia mu optymalnych warunków dla osiągnięcia sukcesów rozwojowych. Przedszkole diagnozuje gotowość szkolną dzieci i w zależności od wyników badania prowadzi zajęcia wspomagające i korygujące rozwój dziecka, a także udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

    Oferta zajęć prowadzonych w przedszkolu zapewnia realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego, a także poszerza ją o nowatorskie rozwiązania programowe,
    w tym oparte na idei zrównoważonego rozwoju. Kadra pedagogiczna przedszkola umożliwia dzieciom rozwój zainteresowań przyrodniczych, naukowych i technicznych oraz indywidualnych talentów. Stosowane rozwiązania metodyczne wykraczają poza katalog tradycyjnych metod wychowania przedszkolnego i obejmują m.in. zabawy badawcze i doświadczenia, metody oparte na teorii integracji sensorycznej, projektu, metody aktywizujące oraz wymagające twórczego myślenia.

    Nauczyciele współpracują ze sobą i własnym przykładem potwierdzają głoszone wartości, w tym przede wszystkim wartość dobra, współpracy, zasad demokracji oraz przestrzegania praw i odpowiedzialnego wywiązywania się z obowiązków. Szczególną uwagę kadra pedagogiczna przywiązuje do otwartości na innych ludzi i problemy pojawiające się w środowisku przyrodniczym i społecznym.

    Przedszkole systematycznie zmierza do pełnej realizacji założeń koncepcji, która jest modyfikowana w razie konieczności. Odbywa się to poprzez coroczną analizę jakości pracy przedszkola oraz budowanie i realizację planów pracy na kolejny rok z wykorzystaniem priorytetów określonych w koncepcji i wniosków ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego.

     

    PRZYGOTOWANE OTOCZENIE

    Odpowiednio zorganizowane otoczenie – to otoczenie, które z jednej strony wychodzi naprzeciw rozwijającym się potrzebom dziecka, z drugiej zaś pozwala je realizować swobodnie i bez przeszkód. Podstawowe komponenty to:

    1. Grupa zróżnicowana wiekowo

    • daje dzieciom większe możliwości rozwoju intelektualnego, gdzie dzieci mają możliwość wzajemnego doświadczania;
    • wzmaga motywację do uczenia się;
    • podnosi efektywność uczenia się;
    • sprzyja szybszemu uspołecznieniu się dzieci.

    2. Materiał rozwojowy

    Jest tak przygotowany, rozmieszczony w sali i udostępniony dzieciom, że tworzy logicznie uporządkowaną całość programową. Umożliwia on wyjście w procesie uczenia się od poznania zmysłowego, służy nie tylko rozwojowi intelektualnemu, ale kształtowaniu całej osobowości. Materiał rozwojowy jest wprowadzony w określonym czasie i określonej wrażliwości dziecka na dane bodźce oraz przygotowany zgodnie z następującymi zasadami:

    • stopniowania trudności,
    • przechodzenie od materiału konkretnego do bardziej abstrakcyjnego,
    • budzenie ciekawości i zainteresowania dziecka,
    • wyzwalanie różnych form aktywności,
    • kontrola błędów, która umożliwia samodzielne poszukiwanie rozwiązań i czerpanie radości z sukcesu, której nie zastąpi żadna ocena. Dzięki temu dziecko nabiera zaufania we własne siły i pragnie podejmować nowe trudniejsze zadania.

    Kategorie materiału dydaktycznego ( rozwojowego):

    1. Materiał do ćwiczeń życia praktycznego, związanych z troską o środowisko, o samego siebie, ćwiczeń dotyczących zwyczajów i form grzecznościowych w grupie, ćwiczeń związanych pracami domowymi.
    2. Materiał sensoryczny, służący wszechstronnemu kształceniu zmysłów oraz pobudzeniu aktywności umysłowej.
    3. Materiał „akademicki”, służący nauce języka, matematyki, geografii, biologii, historii, religii i innych dziedzin wiedzy.
    4. Materiały artystyczne, związane z ekspresją dziecka.

    3. Formy pracy

    1. Praca indywidualna z materiałem rozwojowym.
    2. Praca zespołowa w małych grupach.
    3. Praca zbiorowa z całą grupą.
    4. „Otwarte drzwi” – dzieci za wiedzą  nauczyciela, mogą przechodzić do pracy w innej grupie.

     

    ŻYCIE I DZIAŁALNOŚĆ MARII MONTESSORI

    Maria Montessori to twórczyni oryginalnego systemu edukacyjno – wychowawczego. To ona całe swoje życie poświęciła innym- dobru dziecka.

    Okres życia i cała działalność Marii Montessori  ściśle powiązany jest z nurtem pedagogicznym zwanym „nowym wychowaniem”, a ona sama zaliczana do grona wybitnych reformatorów edukacji wczesnoszkolnej. Bliższe poznanie myśli , poglądów i działań Montessori stwarza okazje do poznanie zasad i metod pracy z dziećmi.

    Maria Montessori urodziła się w 1870 r. we Włoszech. Była włoską lekarką, pedagogiem, psychologiem. W 1896 r. ukończyła studia medyczne w Uniwersytecie Rzymskim, będąc wówczas pierwszą kobietą lekarzem we Włoszech. Samodzielne studia, praca z dziećmi, doświadczenia nabyte w trakcie prowadzenia Instytutu Kształcenia, doskonała znajomość sytuacji i rozwoju dziecka, analiza sposobu pracy z dzieckiem zaczęły przynosić niespodziewane rezultaty.

    Maria Montessori pierwsza stworzyła naukowo opracowany system materiałów rozwojowych do pracy z dziećmi, w oparciu o które dzieci miały rozwijać narządy ruchowe, wzrokowe, dotykowe - czyli zmysły , a przez to przysposabiać je do przyszłej pracy. Okazało się , że opracowane materiały rozwojowe  do pracy z dziećmi upośledzonymi umysłowo dawały świetne rezultaty edukacyjne zwłaszcza w dziedzinie czytanie i pisania. W związku z tym Montessori coraz głębiej interesuje się dzieckiem, jego prawami rozwoju, jego potrzebami we wszystkich obszarach rozwojowych i jest przekonana, że opracowane przez nią materiały do pracy z dziećmi dadzą również wymierne korzyści w przypadku pracy z dziećmi prawidłowo rozwijającymi się. Tak więc Montessori podejmuje studia z zakresu antropologii, psychologii, higieny, filozofii oraz pracę badawczą w szkołach. Dotychczasowe doświadczenia chce  zastosować w pedagogice prawidłowo rozwijających się dzieci.

    W 1907 r. otworzyła w Rzymie pierwszy Dom Dziecięcy – „ Casa dei Bambini”. Była to świetlica – przedszkole dla dzieci. Montessori sama zajęła się organizacją tej placówki i jej wyposażeniem nie tylko w meble dostosowane do wzrostu dzieci, ale przede wszystkich w materiały do pracy z dziećmi opracowane na bazie różnych doświadczeń przez siebie. Jednocześnie kształciła opiekunki do pracy z dziećmi. W niedługim czasie „Casa dei Bambini” zyskało rozgłos, bo dzieci stopniowo ulegały resocjalizacji, obserwowano korzystne zmiany w ich zachowaniu - dzieci były coraz bardziej skupione i uporządkowane. Było to kluczowe odkrycie Montessori - zjawisko polaryzacji uwagi, polegające na głębokiej, skoncentrowanej pracy, szczególnym skupieniu na zajęciu. Dzięki temu tworzono kolejne placówki, które licznie odwiedzane były przez pedagogów, psychologów i zainteresowanych rodziców.

    Rok 1910 to rok, w którym Montessori podjęła decyzję o zawieszeniu praktyki lekarskiej i całkowitym oddaniu się pracy pedagogicznej, której głównym celem było rozwijanie, doskonalenie i upowszechnianie swojej metody pracy z dziećmi. Rozwijaniu tej metody pracy z dziećmi opartej na specyficznych materiałach rozwojowych, będących wynikiem wieloletniej pracy z dziećmi, ich rzetelnej, wnikliwej i systematycznej obserwacji, znajomości pedagogiki, psychologii, filozofii, antropologii Montessori poświęciła niemalże całe swoje życie. Metodę propagowała poprzez kursy wykłady, prezentację pomocy  w wielu krajach na całym świecie, m.in. w Niemczech, Holandii, Hiszpanii, Indiach, zakładała także stowarzyszenia montessoriańskie propagujące idee jej metody.

    Ostatni okres życia Montessori obfitował w szczególne wydarzenia. W 1949 r. była kandydatką do pokojowej nagrody Nobla, otrzymała Krzyż Ligi Honorowej nadany przez Uniwersytet Sorboński. W San Remo poprowadziła kongres na którym prezentowała nowe pomoce do nauki geografii, botaniki , astronomii. Mimo sędziwego wieku była wyjątkowo aktyna osobą. Zmarła w 1952r.  w Holandii, a ostanie miejsce jej zamieszkania, czyli dom w Amsterdamie jest siedzibą międzynarodowego stowarzyszenia  Montessori i miejscem pamięci narodowej.

    Myśli pedagogiczne Marii Montessori sformułowane z początkiem XX wieku  pozostają aktualne do dziś. Przedszkola i szkoły Montessori są placówkami aktywności dziecka, a dzieła pedagogiczne Montessori są skarbnicą myśli pedagogicznych.

     

     

    Pełna wersja serwisu

    Popiełuszki

    Startowa

    Dobre lokalizacje

    Prowadzimy przedszkola w dwóch dogodnych lokalizacjach w Lublinie:

    • ul. Popiełuszki 28 d (Wieniawa)
    • ul. Startowa 16 (Kośminek)

    Wielu z Twoich sąsiadów już skorzystało
    z edukacji w naszej Akademii.

    Dobre lokalizacje

    Prowadzimy przedszkola w dwóch dogodnych lokalizacjach w Lublinie:

    • ul. Popiełuszki 28 d (Wieniawa)
    • ul. Startowa 16 (Bronowice)

    Wielu z Twoich sąsiadów już skorzystało
    z edukacji w naszej Akademii.

    Kontakt

    Na skróty

    Edukacja

    • 1. System Montessori
    • 2. Podstawa programowa
    • 3. Kuratorium Oświaty wpis do ewidencji

    Integracja

    • 1. Zajęcia dydaktyczno-terapeutyczne
    • 2. Zestaw dokumentów do zgłoszenia dziecka
    • 3. Terapeuci
    • 4. Sala do SI
    • 5. Wykaz poradni psychologiczno-pedagogicznych w Lublinie

    Organizacja

    • 1. Nasza kadra
    • 2. Zajęcia dodatkowe
    • 3. Pierwsze kroki w przedszkolu
    • 4. Wyprawka i przygotowanie dziecka do przedszkola
    • 5. Jak zapisać dziecko do przedszkola?
    • 6. Wpis do Ewidencji Jednostek Oświatowych - Popiełuszki
    • 7. Wpis do Ewidencji Jednostek Oświatowych - Startowa
    • 8. KRS dla Akademii Przedszkolaczka
    • 9. Zasady RODO

    Domowa Akademia

    • 1. Opieka na godziny
    • 2. Urodziny dla dzieci

    Akademia Przedszkolaczka Sp. z o.o.

    ul. Ks. J. Popiełuszki 28D

    20-052 Lublin

    NIP 7123228879

    Akademia ul.Ks. J .Popiełuszki - tel. 81 536 28 28

    Akademia ul.Startowa 16 - tel. 81 759 28 28

    www.facebook.com/przedszkole.akademia

    numer konta bankowego: 40 1020 3147 0000 8502 0079 0220

     

    Zapraszamy do kontaktu!

    Jeżeli mają Państwo pytania, pragniecie przesłać ofertę lub potrzebujecie innych informacji, zapraszamy do kontaktu osobistego
    lub skorzystanie z danych znajdujących się
    w zakładce KONTAKT. 

    Rodziców posiadających konto
    w STREFIE RODZICA zapraszamy
    do korzystania z indywidualnych opcji
    dostępnych po zalogowaniu. 

     

    Realizacja Arteneo. Projekt Batyra.pl. Prawa autorskie Akademia Przedszkolaczka Sp z o.o.. Wszystkie prawa zastrzeżone.

    Ciasteczka
    Facebook